Har försökt skriva in sammankomster osv för konståkningen och nu håller jag på att bli tokig. Jag får det inte att stämma (det är första gången jag gör det). Inte får jag tag i någon heller.
Jag lägger ner och skriver här i stället!
Sista veckan att ta det lugnt på sen börjar allvaret igen. Som jag skrev i går så ska det bli spännande. Jag har under fyra år arbetat med läsinlärning enligt Trageton. Dvs att eleverna skriver sig själva till läsning på datorn. Det har gått jättebra! Skeptikerna har blivit färre. Det fanns människor som inte trodde att mina elever skulle lära sig skriva fint med penna eftersom de inte börjar med detta förrän i tvåan. Men de skriver lika fint som alla andra. Det var så kul att se dem i trean när de skrev långa kapitelböcker som var både spännande och bra skrivet.
Så nu börjar jag om igen. Mina ettor kommer att slippa den formella bokstavsinlärningen och istället skriva och göra egna ordböcker på datorn. Dessa ritar de sedan egna bilder till så att finmotoriken får utvecklas. Oj vad kul vi ska ha!
MVH
Tackar!
Ska kolla mer på det. 🙂 Lycka till med din nya klass!
Det är jätteintressant! För mig började det med att jag var på en föreläsning med Arne Trageton. Han har en bok som heter “Att skriva sig till läsning.IKT i förskoleklassoch skola”Denna länk ger fler länkar:http://www2.grutbildning.to/attskriva/lankar.htm
Det var spännande när jag startade eftersom jag inte visste säkert hur det skulle gå. Nu har jag sett hur bra det gått och vill absolut inte arbeta på annat sätt. Sen måste man ju alltid vara öppen för att elever är olika och vissa elever kanske kan behöva något med, men så är det ju alltid. Jag kan verkligen rekommendera arbetssättet! Jag arbetar på en kommunal skola med elever från klass F-3.
Det låter verkligen som en jätteintressant läs-/skrivinlärningsmetod! Den måste jag forska vidare om. Finns det någon hemsida om den, eller någon litteratur?
Vad jobbar du på för skola? Kommunal? Friskola? Privat?